Wednesday, January 25, 2012

TELUR PALSU

Satu ketika dulu negara kita pernah digemparkan dengan penemuan TELUR PALSU di pasaran. Telurpun boleh dipalsukan! Di bawah ini di tunjukkan cara-cara pembuatan telur palsu. Ada saja idea untuk menipu. Telur palsu ini dibuat di negara China.Di China terdapat sekolah-sekolah palsu dan kelas yang mengajar pelbagai teknologi penipuan secara terang-terangan, malah telur boleh dibuat dengan bahan-bahan kimia dan kursus membuat telur palsu ini adalah yang paling popular. Jangan lepas ni ramai pulak yang jadi pengilang atau pengeluar telur.!!Menggunakan 7 jenis bahan kimia. lihat gambar di bawah. Faham ke?

Telur palsu ini dibuat dari kalsium karbonat, kanji, resin, gelatin, tawas dan bahan kimia lain.


Langkah 2
Pengeluaran telur. Masukkan telur mentah ke dalam acuan 2/3 penuh, diletakkan kalsium klorida, pewarna kuning. Kuning telur akan dituang pada acuan yang telah disediakan.


Dengan menambah pigmen kuning ia akan menjadi telur mentah.
Kuning telur dibentuk mengikut acuan bulat. Kalsium klorida yang mengandungi 'air magic' digunakan.

Langkah 3
Membentuk telur palsu dalam acuan 1 / 3 putih telur mentah seperti membuatladu memasukkan kuning telur dalam putih telur dan kemudian masukkan ke dalam air ajaib putih telur akan terhasil secara perlahan-lahan. Bentuk telur perlukan sehingga 1 jam untuk kering selepas mencuci dengan air putih telur akan terhasil
Langkah 4 Masukkan benang melalui telur direndam dalam lilin parafin seperti modulasi kulit telur diulang beberapa kali sehingga cengkerang sedikit kering,rendamkan dalam air sejuk.Cengkerang keras dibentuk dengan merendam dalam lilin parafin pada telur kemudiannya dibiarkan kering.

Kulit telur tiruan yang sangat rapuh dan mudah pecah tetapi siapa peduli
Kelihatan begitu nyata! Boleh tak dibezakan dengan telur sebenar?

Banyak buih kecil terbentuk semasa menggoreng telur tetapi tidak ramai boleh memberitahu perbezaannya. Telur palsu dikatakan mempunyai rasa yang lebih baik daripada yang sebenar tetapi anda akan menambah kepada statistik orang yang keracunan makanan. Ada berani?


Mengapa membuat telur palsu. Kerana wang.Kos telur palsu hanya 0,55 Yuan/kg. manakala yang benar harga pasarantelur sebenar5,6 Yuan kg. Jadi macammana nak bezakan telur tu palsu atau tiruan? Senang aje......kalau telur palsu tentu tidak ada taik ayam yang terpalit di telur tu.....he..he..he.. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...