Saturday, January 28, 2012

WAJAH BERHARGA USD4.0 JUTA

Wanita ini membelanjakan USD4.0 juta untuk pembedahan plastik.

Dikenali oleh akhbar dengan nama samaran "Bride Wildenstein" atau Pengantin Frankenstein, Jocelyn Wildenstein telah didakwa membelanjakan hampir AS $ 4,000,000 pada pembedahan kosmetik sejak beberapa tahun yang lalu, berakhir sebagai salah satu kes yang paling teruk dan kes yang terkenal sebagai ketagihan pembedahan plastik. Tetapi siapa menyebabkan ianya berlaku?

Jocelyn adalah seorang ibu beranak dua dan suaminya adalah peniaga seni yang sangat kaya. Bila mendapati suaminya curang kepadanya, dia cuba untuk memenangi cinta suaminya kembali dia mula menjalani pembedahan plastik untuk berubah menjadi kucing besar kerana secara semulajadinya suaminya sukakan kucing besar atau harimau Tetapi ianya tidak berjaya dan suaminya berkata, "Beliau seolah-olah berfikir bahawa anda boleh merubah wajah dengan cara yang sama anda merubah sebuah rumah". Suaminya meninggalkan juga, tetapi Jocelyn akan sentiasa mempunyai pakar bedah plastik.




Pembedahan-pembedahan plastik yang gagal




Salah satu kes  pembedahan plastik paling terkenal kesilapannya, Hang Mioku, wanita berusia 48 tahun dari Korea Selatan, menjadi begitu ketagih dengan pembedahan plastik sehingga obsesi  menyebabkan dia menyuntik minyak masak ke mukanya. Beliau mempunyai prosedur pembedahan plastik pertama ketika dia 28 tahun. Selepas pembedahan demi pembedahan, akhirnya mukanya dibiarkan membesar dan cacat, dan pakar bedah beliau yang melawat enggan untuk menjalankan apa-apa pembedahanlagi ke atas beliau dan mencadangkan bahawa obsesi beliau mungkin tanda-tanda gangguan psikologi. Jadi Hang menggunakan minyak masak sebagai suntikan  ke mukanya. Ia menjadi begitu  besar sehingga beliau dipanggil "kipas berdiri" oleh kanak-kanak di kawasan kejiranan beliau - kerana muka  yang besar dan badan yang kecil.

Kisah Hang ini menjadi terkenal dan dipaparkan di TV Korea, penonton yang melihat laporan itu telah merasa simpati ke atas beliau dan derma yang dikutip cukup untuk membolehkan dia menjalani pembedahan untuk mengurangkan saiz mukanya. Semasa prosedur pertama pakar bedah  mengeluarkan 60g bahan asing dari muka dan  200g dari lehernya. Selepas beberapa sesi lain saiz mukanya kini dikurangkan tetapi masih berparut dan cacat, ia merupakan cabaran sebenar bagi pembedahan plastik korea.



Hang Mioku sebelum pembedahan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...