Tuesday, April 24, 2012

9 TUMBUHAN YANG BOLEH MEMBUNUH

Ricinuscommunis

Pokok Castor (Ricinus communis), pokok  yang paling beracun di dunia.
Tumbuhan kastor asli berasal dari lembangan Mediterranean, Afrika timur dan India, tetapi banyak ditanam sebagai tumbuhan hiasan.
Walaupun benihnya sangat beracun, ia adalah sumber minyak yang penting dari segi ekonomi seperti minyak pelincir bagi industri aeroangkasa dan merupakan salah satu produk komersial yang terawal dan penting dari segi ekonomi semulajadi. Toksin yang dinamakan ricin didapati di seluruh tumbuhan tersebut, tetapi tertumpu di biji / kacang (minyak jarak dibuat daripadanya). Satu biji mentah adalah cukup untuk membunuh manusia dalam 2 hari, yang menjadikan kematian yang panjang dan  memeritkan. Gejala-gejala pertama akan dialami dalam tempoh beberapa jam dan akan termasuk rasa seakan terbakar di tekak dan mulut, sakit perut, cirit-birit berdarah dan muntah. Punca akhir kematian adalah akibat dehidrasi.
Anehnya, manusia adalah yang paling sensitif pada benih ini, kerana ia mengambil 1-4 untuk membunuh manusia, 11 biji untuk membunuh anjing dan 80 biji untuk membunuh itik. Pokok kastor kini memegang Rekod Dunia Guinness bagi  tumbuhan paling beracun.


Pokok Nerium Oleander ditanam secara meluas sebagai pokok renek hiasan. Tumbuhan bergetah putih ini begitu toksik sehingga hanya sehelai daunnya boleh membunuh seorang lelaki dewasa, ranting, bunga atau kudupnya juga beracun. Tumbuhan Oleander menyimpan beberapa toksin maut, seperti neroside, saponin dan oleandroside, serta glikosida jantung. Bahan toksin ini  bekerja dengan cepat, apabila ditelan, menutup sistem kardio-vaskular dan saraf, selepas menyebabkan loya dan muntah-muntah teruk.  Sesungguhnya ia adalah hiasan indah, tetapi berhati-hati dengan tanaman maut ini jika ditanam di taman anda. Oleh itu jangan lupa untuk mencuci tangan anda selesai mengurus pokok ini.


Pokok Akar Saga (Abrus precatorius) atau  Rosary Pea, juga sering ditanam sebagai tanaman hiasan. Salah satu tumbuhan di dunia yang paling berbahaya. Pembuatan barang kemas dengan biji ini adalah berbahaya, dan sudah terdapat kes kematian akibat luka pada jari semasa menebuk biji tersebut untuk dijadikan manik. Biji kacangnya yang berwarna merah terang mengandungi racun lectin dipanggil abrin, jika ditelan atau dikunyah akan mengakibatkan kematian yang hampir serta-merta. Salah satu racun dikenali yang paling maut, Abrin menyebabkan muntah yang teruk, demam yang tinggi,  lelehan air liur yang tidak dapat dikawal hingga ke tahap ketegangan saraf, kegagalan hati, kegagalan pundi kencing, pendarahan dari mata dan sawan. Tumbuhan hiasan ini  benar-benar boleh membawa maut. 


Pokok Kecubung (Datura stramonium) atau Apple Thorn atau Locoweed menghasilkan bunga yang cantik di taman-taman. Tumbuhan ini digunakan untuk perubatan dan sebagai minuman yang memabukkan untuk beratus-ratus tahun. Warna bunga kecubung yang biasa ditemui adalah ungu dan putih dengan bijinya yang berduri. Kecubung putih ialah kecubung yang paling beracun sekali kerana ia mengandungi sebatian alkaloid. Dengan bahan aktif toksin Atropine, hyoscyamine dan scopalomine, yang berkemungkinan sejurus sebelum jantung anda berhenti, anda akan mengalami panas badan, degupan jantung yang dipercepatkan, ucapan tidak keruan jika tertelan. Tiap-tiap bahagian tumbuhan ini mengandungi tahap racun berbahaya. Penggunaan segala ubat dari kecubung terhad untuk kegunaan luar sahaja.
***Amaran : Keracunan hanya akan berlaku sekiranya sebarang bahagian tumbuhan ini dimakan dalam kuantiti yang banyak. Jika ada yang keracunan kecubung , terutamanya kanak-kanak, jangan biarkan pesakit tertidur sebaliknya usahakan supaya mereka terus berada dalam keadaan sedar dengan cara minum kopi dan menyedut udara segar hingga kesan keracunan hilang.


Pokok Bunga Trumpet (Solanaceae) atau Angel's Trumpet berasal dari kawasan tropika Amerika Selatan, tetapi terdapat di seluruh dunia. Bunganya  berbentuk berjumbai,  tergantung dari pokok. Bunga datang dalam pelbagai saiz (14-50cm) dan dalam pelbagai warna, termasuk putih, kuning, jingga dan merah jambu. Semua bahagian tumbuhan tersebut mengandungi toksin, seperti alkaloid tropane scopolamine dan Atropine. Pokok ini kadang-kadang dijadikan teh dan ditelan sebagai dadah halusinogen. Mempunyai  tahap-tahap ketoksikan berbeza dan adalah mustahil untuk mengetahui berapa banyak toksin yang anda telah ditelan. Untuk mencuba hasil toksiknya, ramai pengguna telah terlebih dos dan meninggal dunia kerananya.

Snakeroot

White Snake Root (Ageratina altissima) adalah pokok yang sangat beracun, berasal dari Amerika Utara. Bunga berwarna putih dan, selepas mekar, benih yang kembang kecil ditiup angin. Tumbuhan ini mempunyai peratus tremetol toksin yang tinggi dikenali untuk membunuh manusia secara tidak langsung. Apabila tumbuhan dimakan oleh lembu, toksin diserap ke dalam susu dan daging mereka. Apabila manusia makan daging lembu atau minum susu, toksin memasuki tubuh dan menyebabkan sesuatu yang dinamakan penyakit susu, yang boleh membawa maut. Beribu-ribu peneroka Eropah yang jahil meninggal dunia daripada penyakit susu ini di Amerika pada awal abad ke-19. Hal ini juga dipercayai menyebabkan  ibu Abraham Lincoln, Nancy Hanks, meninggal dunia.

Wfshl-Waterhemlock-01

Water Hemlock, atau racun parsnip yang merupakan sekumpulan tumbuhan yang sangat beracun yang berasal dari kawasan beriklim sederhana hemisfera utara. Tumbuh-tumbuhan kecil yang sangat tersendiri berbunga putih atau hijau, tersusun dalam bentuk payung. WaterHemlock dianggap sebagai tumbuhan di Amerika Utara yang paling berbisa kerana ia adalah sangat beracun kepada manusia. Tumbuh-tumbuhan mengandungi toksin yang dinamakan cicutoxin yang menyebabkan sawan. Racun ini dijumpai dalam semua bahagian tumbuhan terutama di akarnya, yang paling mujarab pada musim bunga. Selain sawan  serta-merta, gejala-gejala lain termasuk rasa loya, muntah-muntah, sakit perut, gegaran dan kekeliruan. Kematian biasanya disebabkan oleh kegagalan pernafasan atau fibrilasi ventrikular dan boleh berlaku hanya beberapa jam selepas pengambilan.


Pokok Ipoh (Antiaris toxicaria Lesch )adalah sejenis tumbuhan yang terdapat di hutan Malaysia serta di negara-negara ASEAN yang lain. Pokok Ipoh mempunyai getah beracun yang digunakan sebagai racun untuk hujung sumpitan orang asli. Racun ini bertindak dengan serta-merta dan akan membunuh mangsa yang terkena sumpitan. Untuk mengelakkan keracunan kepada pemburu, bahagian daging pada mangsa perburuan akan dipotong dan dibuang. Ciri-ciri daun pokok Ipoh ini ialah hujung daunnya berbentuk tirus,oblong elliptik,pangkal daun berbentuk bulat. Secara umumnya daun pokok ini adalah nipis.
Bandar Ipoh, Perak juga berkemungkinan mendapat nama sempena pokok Ipoh.

Wolfs-Bane1

Wolfsbane , tumbuhan saka berasal dari kawasan pergunungan hemisfera utara. Tumbuhan mengandungi kuantiti racun yang dipanggil alkaloid pseudaconitine, yang digunakan oleh orang-orang Ainu Jepun sebagai racun untuk memburu yang disapu di hujung kepala anak panah mereka yang sangat besar. Dalam kes-kes penelanan, gejala, termasuk membakar dalam anggota dan abdomen. Dalam kes dos yang terlalu banyak, kematian boleh berlaku dalam 2-6 jam dan 20ml adalah cukup untuk membunuh seorang lelaki dewasa.

Menariknya, Wolfsbane juga disebut dalam tradisi mitologi untuk menangkis serangan serigala jadian (werewolves /  lycanthrope).






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...