Thursday, October 11, 2012

ADAKAH BENAR MANUSIA MENDARAT DI BULAN?


 

Adakah ia benar-benar benar bahawa manusia tidak pernah mendarat di Bulan? 

Ada yang mempertikaikan kenyataan ini dengan mengatakan kejadian ini difilemkan di studio Hollywood.
Gambar Bendera Amerika (satu diletakkan di sana oleh angkasawan Apollo) sedang berkibar dalam angin (atau lurus keluar). Bagaimana yang boleh berlaku jika tiada atmosfera di Bulan? Adakah ia semacam ilusi optik? Jika terdapat hanya tiga orang dalam perjalanan yang ke bulan yang salah seorangnya adalah Neil Armstrong, seseorang yang lain berdiri di sisinya dan yuang ketiga berada di dalam kapal angkasa maka saiapa yang mengambil gambar?

Persoalan sama ada benar atau tidak NASA benar-benar menghantar angkasawan  ke Bulan dipersoal  dari masa ke semasa, biasanya dengan idea bahawa Kerajaan AS mahu memalukan Russia dengan "memenangi" Perlumbaan Angkasa dalam apa jua cara yang mungkin. FOX rangkaian TV telah membuat dokumentari khas mengenai subjek ini pada awal tahun ini, Teori Konspirasi bertajuk: Benarkah kita mendarat di Bulan? Walaupun sesetengah orang terus menegaskan bahawa pendaratan di Bulan telah dipalsukan, bukti yang  mereka tunjukkan untuk menyokong pandangan ini adalah agak lemah.Orang yang mengatakan bahawa NASA memalsukan pendaratan di Bulan mengatakan bahawa bukti boleh didapati dalam beberapa gambar yang diambil oleh  angkasawan
NASA di Bulan. Mereka mengatakan bahawa terdapat kesilapan dalam gambar-gambar yang menunjukkan bahawa gambar telah dipalsukan, dan oleh itu pendaratan Bulan keseluruhan mungkin dipalsukan. Satu contoh "bukti" yang kononnya adalah dalam gambar di sebelah kiri, di mana bendera Amerika  "berkibar oleh angin" di atas permukaan Bulan. Tiada udara, dan oleh itu tiada angin, di Bulan. Adakah ini bermakna bahawa gambar itu adalah palsu? Sudah tentu tidak.
Pada 20 Julai, 1969, dua  angkasawan Apollo 11 menanam bendera Amerika di atas permukaan bulan. Bendera nilon 3kaki x 5kaki telah dijahit dengan kepungan di bahagian atas. Palang teleskop,  tiang bendera berengsel, telah dibuat kepungan supaya apabila bendera ditanam di Bulan, ia akan terkibar dan bukannya tergantung lemah pada tiang bendera (kerana tidak ada angin pada Bulan). Angkasawan Neil Armstrong dan Buzz Aldrin apabila bendera telah ditanam, mempunyai sedikit masalah melanjutkan palang teleskop secara penuh, dan ia akhirnya menjadi sedikit lebih pendek daripada yang sepatutnya. Hasilnya, bendera terherot sehingga sedikit dan kelihatan seperti ia sebenarnya "berkibar dalam angin."

Bendera "berkibar dalam angin" di Bulan adalah hanya satu contoh ataupun bukti bahawa beberapa orang telah digunakan untuk menimbulkan keraguan sama ada NASA sebenarnya menghantar angkasawan ke Bulan. Maklumat lanjut mengenai perkara ini, serta penjelasan yang lebih terperinci semua bukti menunjukkan bahawa angkasawan NASA benar-benar melakukan pendaratan di Bulan, Kenyataan ini boleh didapati dalam BadAstronomy.com dengan tajuk Penipuan di Bulan.

Beberapa pengguna kami telah menulis dan bertanya satu soalan yang baik: jika terdapat tiga angkasawan misi Apollo, dan dua di Bulan dan yang lain di dalam modul perintah mengorbit Bulan (pembetulan sedikit kepada soalan di atas halaman ini, sejak Space Shuttle tidak dibangunkan pada masa misi Apollo), maka siapakah yang mengambil gambar yang dipaparkan di laman ini? Gambar dua angkasawan melakukan kerja mereka di atas permukaan Bulan telah diambil dengan Kamera automatik  Perolehan Data 16mm (DAC), yang telah dipasang pada modul Lunar yang telah membawa Armstrong dan Aldrin ke Bulan. 

Oleh itu manusia mendarat di bulan adalah FAKTA dan angkasawan telah melakukannya sebanyak 6kali.

2 comments:

Unknown said...

Informasi nya menarik nih! Saya juga percaya kalau manusia mendarat di bulan itu adalah fakta :D

Admin said...

Kamu mendarat di Blog saya juga Fakta...terimakasih ya Daniel kerana sudi mampir.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...