Thursday, March 8, 2012

MAKANAN EKSOTIK DARI SELURUH DUNIA

Balut

Balut -terkenal di Filipina dan Kemboja. Telur itik dengan embrio yang hampir lengkap di dalamnya. Telur  itik atau ayam ditanam dalam tanah untuk beberapa minggu dan kemudian ianya boleh dinikmati.
Juga dikenali sebagai  "telur dengan kaki".
Balut, telur itik atau ayam yang telah dieram sehingga menjadi janin dan kemudian direbus hidup-hidup. Tulang di dalamnya membuatkan tekstur telur terasa unik dan  rangup.

Weird Foods Around the world-Alamid Coffee From Philippines

Kopi Alamid - satu lagi produk dari Filipina. Kopi yang diproses daripada tahi musang Civet yang memakan buah kopi. Percaya atau tidak ini kopi paling mahal di dunia.

KopiLuwak
Kopi Luwak-Indonesia
Kopi Luwak. Seperti Kopi Alamid ia juga diproses daripada najis binatang seperti kucing dipanggil Luwak di Indonesia.
Luwak yang makan hanya ceri kopi paling ranum  tetapi perutnya tidak dapat mencerna biji di dalamnya, oleh itu ia akan dibuang di dalam najis mereka. Kopi yang terhasil dari proses ini dikatakan memberikan kopi aroma yang khas.
Habya terdapat di pulau-pulau Sumatera, Jawa dan Sulawesi di Kepulauan Indonesia. Dengan tag harga yang mahal antara AS $ 120 - $ 300 per paun jika anda mahu cuba kopi ini.


Fried - brain-sandwiches

Lama sebelum era Penyakit Lembu Gila, sandwich yang dibuat dari otak, lembu goreng 'dihiris nipis atas roti putih, adalah perkara biasa pada menu di St Louis, Missouri, Amerika Syarikat. Sandwic masih boleh didapati di Lembah Sungai Ohio, di mana otak kini banyak dihidang dalam ban hamburger. Di El Salvador Mexico otak dan daging lembu dipanggil sesos dalam bahasa Sepanyol, digunakan di dalam taco dan burritos. Otak mempunyai tekstur lembik dan rasa yang hambar oleh itu  penambahan sos pedas dalam jumlah yang banyak pasti membantu.

Escamoles
Escamoles adalah telur semut hitam gergasi Liometopum, yang membuat sarang dalam sistem akar tumbuhan maguey dan Agave. Mengumpul telur adalah kerja yang bahaya dan  tidak menyenangkan kerana semut ini sangat berbisa.
Telur-telur ini mempunyai rasa seperti keju lembut. Cara yang paling popular untuk makan adalah dengan Taco dan guacamole.

Weird Foods Around the world-Dried Lizards for Soup

Cicak kubing kering ini akan digunakan dalam Sup.Ya! dimasak dalam SUP

Weird Foods Around the world-Snake Wine from Vietnam

Tiada apa-apa yang dapat menandingi rasa wain  dengan ular Tedung dan Kala jengking dari Vietnam

Ular itu dibiarkan dalam wain beras selama beberapa bulan untuk membiarkan racunnya larut dalam arak. Etanol menyebabkan racun tidak aktif supaya ia tidak membahayakan, dan wain ular dikatakan mempunyai banyak manfaat kesihatan. Ia mempunyai warna merah jambu sedikit  kerana ada darah ular didalamnya.
Ia berasal di Vietnam, di mana ular dianggap mempunyai kualiti ubat, tetapi ia juga di dapati di bahagian-bahagian lain Asia Tenggara dan China Selatan. Wain Ular dibuat dengan menghiris perut ular dan menbiarkan darah mengalir ke dalam arak dan kemudian diminum dengan segera.

Weird Foods Around the world-Roasted Guinea Pig From Peru and Bolivia

Perayaan tidak akan lengkap tanpa Tikus Belanda bakar  dari Peru dan Bolivia

Weird Foods Around the world-Fish Semen from Japan

Ini bukan ais krim atau jeli. Ini adalah Semen Ikan dari Jepun

Bugs
Tarantula goreng dan Satay Kalajengking dari Thailand, Kemboja!

Weird Foods Around the world-Fried Tarantulas from Cambodia
Weird Foods Around the world-Scorpions on a Stick!Amalan makan serangga dipanggil entomophagy dan agak biasa pada banyak bahagian dunia, dengan pengecualian Eropah dan Amerika Utara. Ia bukan sesuatu yang luar biasa untuk mencari penjaja yang menjual goreng belalang, cengkerik, kala jengking, labah-labah dan cacing di jalan-jalan di Bangkok, Thailand. Serangga yang tinggi dengan protein terdiri dari asid lemak dan vitamin yang penting. Malah tepung daripada pengeringan dan pengisaran  cacing sering digunakan untuk membuat biskut cip coklat. Jadi masa akan datang anda berfikir ada lalat dalam sup anda, ia mungkin sebenarnya sebahagian daripada hidangan.


Hakarl
Hakarl, Iceland

Anthony Bourdain, yang dikenali untuk makan beberapa makanan yang pelik di dunia, mendakwa bahawa hakarl adalah perkara yang paling menjijikkan beliau pernah dimakan. Dibuat dari ikan Yu Basking yang  kemudian menjalani proses penapaian 2-4 bulan, hakarl merupakan makanan Iceland yang berbau seperti  bau ammonia. Ia boleh didapati sepanjang tahun di kedai-kedai Iceland dan dihidangkan dalam bentuk kiub pada pencungkil gigi.

Rocky-Mountain-Oysters
Tiram Rocky Mountain

Apa yang pelik tentang tiram? Ini  bukan sejenis tiram  yang anda dapati di bawah lautan, tetapi nama yang diberikan kepada testis  kerbau, lembu atau babi. Tiram Rocky Mountain (juga dipanggil Tiram Prairie) terkenal dan kerap dinikmati, di bahagian-bahagian tertentu di Amerika Syarikat dan Kanada, Testis yang disiang, direbus, digolekkan  dalam campuran tepung dan digoreng dan  dihidangkan dengan sos koktel.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...