Thursday, January 26, 2012

"ALIEN" BARU DITEMUI NASA?



Tidak, NASA tidak menemui makhluk asing hidup di planet lain, tetapi di sini di bumi yang hampir "asing" kepada kita yang sempit pandangan dan menjurus  hanya kepada fosfat-hidup. Para saintis telah menemui sejenis bakteria yang boleh hidup dan berkembang hampir sepenuhnya pada racun, arsenik,dan menggabungkan ia ke dalam DNAnya. Bentuk "pelik" yang hidup ini, adalah agak berbeza daripada apa yang kita fikirkan sebagai kehidupan di bumi. Satu bentuk kehidupan lain di planet kita yang menunjukkan keperluan untuk permulaan dan asas-asas hidup yang lebih fleksibel daripada kita.

"Hasil kajian kami adalah peringatan bahawa hidup kita sebenarnya lebih fleksibel daripada kita umumnya menganggap atau boleh bayangkan," kata Felise Wolfe-Simon, penyelidik utama kertas baru dalam bidang Sains."Jika sesuatu di Bumi ini boleh melakukan sesuatu yang di luar jangkaan tentu ada sesuatu lain yang hidup boleh berbuat demikian di luar sana yang kita masih belum menemuinya lagi?"


Mono Lake di California,
Gammaproteobacteria, Bakteria yang cintakan garam, dari rantaian dinamakan GFAJ-1 keluarga Halomonadaceae datang dari Tasik Mono yang toksik dan masin, berhampiran Yosemite Park di California. Tasik ini tidak pernah mengalir keluar, jadi selama ribuan tahun telah menjadi salah satu daripada tasik arsenik berkepekatan tertinggi semula jadi di Bumi. Walaupun bakteria ini tidak wujud sepenuhnya pada arsenik dalam tasik, penyelidik mendapati bakteria di dalam makmal berkembang di dalam piring Petri di mana garam fosfat secara beransur-ansur digantikan dengan arsenik, sehingga bakteria dapat berkembang tanpa memerlukan fosfat , seperti sebuah blok bangunan yang penting bagi makromolekul pelbagai yang hadir dalam semua sel, termasuk asid nukleik, lipid dan protein.

Imej dari Satelite  Air Tasik ini tidak pernah mengalir keluar

Penyelidikan baru ini adalah kali pertama yang menunjukkan mikroorganisma dapat menggunakan bahan kimia toksik untuk mengekalkan pertumbuhan dan kehidupan.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...