Thursday, January 19, 2012

BAKAR DUIT UNTUK HIDUP


Isnin, Januari 16, 2012 foto yang disediakan oleh Kim Yong Chun,  Kim menunjukkan tanda kemenangan selepas diselamatkan. Kim hilang selama dua hari dalam ribut salji di Mount Rainier National Park, Washington.  (AP Photo / Ehsan Kim Yong Chun)

Kim Yong Chun, 66, seorang warganegara Amerika Syarikat , pendaki dari kelab di Tacoma pada hari Sabtu -  apabila dia terjatuh ketika menuruni cerun dan terpisah.  Kerana tersasar dari laluan dia menjadi keliru dan telah tersesat.  berkata, ia terus hidup dengan menggali terowong salji.  

Beliau hanya membawa bekalan kecemasan yang  ringkas seperti pemetik api dan terpaksa membakar barang-barang peribadi seperti: sarung kaki tambahan, Band-Aid, berus gigi, bungkusan, dan akhir sekali not-not US$ 1 dan US$ 5 dari dompet duitnya untuk kehangatan.

Dengan ribut salji dan suhu sejuk melampau di atas gunung, Kim berkata beliau terus berjalan dan  membuat perlindungan berhampiran batu besar dan cuba untuk tinggal hangat. Dia telah mengambil perlindungan dalam beberapa lubang pokok - lekukan dalam salji yang membentuk di sekitar pokok - dan tidur berdiri selama 5 hingga 10 minit pada satu-satu masa. Beliau cuba untuk terus berjalan, tetapi  "salji itu begitu mendalam, saya tidak boleh bernafas."  
Kim, yang berkhidmat dalam tentera Korea Selatan dalam Perang Vietnam, memberitahu KOMO-TV di Seattle bahawa kemahiran beliau pelajari sebagai seorang askar membantu beliau bertahan. Dia  menunggu bunyi helikopter - walaupun keadaan cuaca yang teruk menghalang pegawai taman dari menggunakannya untuk mencari untuk Kim.


Penyelamat  mengambil masa sembilan jam untuk membawa dia dari rupa bumi yang berceranggah yang diliputi salji ke pusat  pelawat Paradise ', satu destinasi popular pada ketinggian 5400-kaki di sayap barat daya gunung, mengenai satu 100-kilometer memandu selatan dari Seattle. 
"Saya seorang yang bertuah, seorang lelaki yang benar-benar bernasib baik," katanya dalam satu temu bual petang Selasa dari rumahnya. 


p/s Agak-agak berapa dollar dia bakar?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...