Wednesday, January 18, 2012

MISTERI TENGKORAK


Ini bukan episod paling baru tentang misteri-misteri yang tidak dapat diselesaikan. Ini adalah lima tengkorak-tengkorak yang sahih digali dan ditemui daripada hampir setiap penjuru dunia. Jika tengkorak sebenarnya yang berasal dari manusia ia menjadi perdebatan oleh sesetengah pihak. Cara sama ada, anomali ini akan memberi anda satu idea yang hebat untuk filem, inspirasi untuk pergi pengembaraan gaya India Jones , atau hanya memberikan alasan untuk beberapa mimpi yang benar-benar menyeramkan.

Semasa menggali arkeologi di Sayre, Bradford County, Pennsylvania pada tahun 1880-an, beberapa tengkorak manusia telah ditemui. Ini rangka anatomi yang betul, kecuali untuk anomali unjuran mereka, dua inci di atas kening, dan hakikat bahawa ketinggian purata mereka dalam kehidupan adalah kira-kira tujuh kaki tinggi. Tulang ini telah dihantar ke Muzium Penyiasat Amerika di Philadelphia, di mana ianya dicuri dan  tidak pernah dilihat semula.

Tengkorak-tengkorak yang ganjil memanjang ini berasal dari Peru. Mereka telah digali di Nazca dekat dengan garis-garis Nazca misteri. Dengan bangsa tengkorak yang bertanduk, rangka kekal ini menunjukkan bahawa bangsa ini adalah sangat tinggi - sehingga sembilan kaki tinggi. Tengkorak-tengkorak yang serupa telah digali di Mexico dan dipamerkan di muzium. Beberapa tengkorak memanjang menunjukkan bukti pembedahan otak kuno, menunjukkan pengetahuan lanjutan dan pemahaman biologi. Cadangan bahawa tengkorak telah diubah oleh proses mengikat tengkorak di peringkat awal, apabila tulang tengkorak lembut, menggalakkan mereka untuk berkembang ke dalam bentuk yang tidak semula jadi, telah ditolak.

Walau bagaimanapun, mengikat tengkorak tidak boleh meningkatkan keupayaan dalaman atau kekosongan di dalam tengkorak seperti  kes tengkorak Peru dan Mexico ini kerana tengkorak  ini adalah jauh lebih besar daripada dalaman tengkorak normal. Adalah menarik juga untuk mempertimbangkan Firaun Mesir Akhenaten dan keluarganya - yang digambarkan dalam hieroglyphics sebagai tengkorak cacat yang besar.



Tengkorak ini tidak kelihatan atau boleh diklasifikasikan sebagai manusia - tetapi menarik. Ia ditemui pada 2001, Pergunungan Rodopi, Bulgaria. Sangat sedikit yang diketahui pada masa ini. 
( kelihatan seperti Alien filem Predator )


Robert Connolly menyelidik kertas "Mencari Kebijaksanaan Purba" apabila dia terserempak dengan tengkorak-tengkorak yang menarik ini Dalam kajian beliau, Robert menyatakan:
Tengkorak ini dalam semua aspek serupa dengan tengkorak-tengkorak moden,  hanya perbezaan dalam faktor perkadaran. Saiz soket mata kira-kira 15% lebih besar daripada biasa. Rongga tengkorak adalah hampir dua kali ganda seorang manusia biasa - julat anggaran kapasiti tengkorak antara sekurang-kurangnya 2600 cm3 ke 3200 cm3.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...