Wednesday, January 25, 2012

RIBUT SOLAR


Bumi akan dilanda sekali lagi oleh letupan terbesar Ribut sinaran suria dalam 7 tahun. Bercakap tentang pentalaan  pada skala 1-2 kosmik!
Lewat malam yang terakhir (Jan.22) di sekitar 11 pm ET ribut gergasi solar akan meletus di muka Matahari, menghantar pelepasan  besar-besaran gergasi korona (CME) - awan plasma dan zarah bercas - tepat ke arah Bumi . Dikesan oleh satelit pemantauan matahari  SOHO dan STEREO NASA,  letupan solar telah diukur sebagai  M9 pada skala Richter nyala suria - hanya  meluap pada kelas -X- yang berada di kedudukan yang paling berkuasa. Peramal cuaca ruang di NOAA - yang menjaga bagi apa-apa yang berbahaya, ribut  solar - menjangkakan beban  CME yang akan menghentam  ke dalam medan magnet Bumi  pada Januari 24hb. pada 9 am EST (14:00 UT) + / - 7 jam.
Dan Bumi bukan merupakan satu-satunya planet  dalam laluan jalianannya. Marikh juga akan mendapat hentaman apabila CME tiba di sana pada Januari 25th.
Bahagian  awal ribut kini dapat dirasai sebagai radiasi ruang (proton bertenaga) kelajuan oleh Bumi, dinyatakan oleh laman web Spaceweather.com. Kemasukan zarah bercas memukul medan magnet yang tinggi menimbulkan bahaya kepada segala-galanya daripada isyarat GPS, komunikasi radio kutub, grid kuasa dan papan litar satelit mengorbit.
Apakah  peluang untuk melihat Cahaya Aorara Utara? Jika ribut geomagnetic menjadi sederhana kepada yang kuat kemudiannya  aurora boleh menurun ke latitud selatan himgga ke Texas dan Georgia-tetapi itu cukup jarang. Tepat sekali bagaimana sengit  atau luasnya  ksan ini  bergantung kepada bagaimana medan magnet planet kita akan berorientasi pada bila-bila masa apabila ribut tiba.
Masa terbaik untuk pergi ke luar adalah antara tengah malam tempatan dan sebelum subuh . Halakan mata anda ke langit utara dan cari cahaya hijau atau merah yang  mula mendekati kaki langit. Penangkapan aurora dengan kamera anda tidak sukar. Apa yang anda perlu mempunyai tripod yang dipasang pada kamera DSLR dengan lensa sudut yang luas, mampu mengambil pendedahan sehingga ke 20 saat dengan ‘timer’.
Seperti biasa, terdapat masih terlalu banyak yang tidak diketahui dan diramal dengan pasti , di mana, dan apabila betul-betul akan mendapatkan pertunjukan di langit apabila ia datang sebagai  aurora, tetapi satu perkara yang pasti - anda perlu pergi ke luar dan melihat walaupun tidak mempunyai peluang mengalaminya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...