Sunday, February 12, 2012

BAPA TEMBAK LAP-TOP ANAK


LAS VEGAS, Feb.10.2012 -
Seorang lelaki North Carolina member pengajaran kepada  anak perempuannya  yang  berusia 15 tahun apabila dia menembak laptop gadis itu selepas dia mencatatkan kritikan panjang lebar tentang ibu bapanya di Facebook.
Untuk membuat ia tambah menarik, beliau membuat rakaman video semasa menembak laptop tersebut dan meletakkan video pada halaman Facebooknya.
Pos Tommy Jordan telah pun dikongsi oleh beratus-ratus pembaca semenjak tengah hari Khamis. Video menunjukkan Jordan duduk di kerusi padang  dengan rokok, membaca salinan kritikan anaknya.
Soalan :
 Apa yang anda fikir penyelesaian bapa?
Terlalu kasar
Tepat
Tidak pergi cukup jauh



Bapa anak perempuan itu menembak laptop selepas pos di Facebook yang kurang ajar itu.
"Ini adalah untuk anak perempuan saya Hannah, dan lebih penting untuk semua rakan-rakannya di Facebook yang berfikir pos derhaka ini adalah lucu," katanya.
Link: Tindakan Bapa mencetuskan kecelaruan media sosial
Jordan menjelaskan bahawa anak perempuannya telah sebelum ini telah dihukum kerana menulis pos yang sebegitu  di Facebook, dan  dia dapat tahu tentang pos terbaru  tersebut semasa  membaiki komputer riba anaknya .
"Saya akan berfikir panjang jika bapa saya menjadikan  bidang IT sebagai kerjaya, anda akan mempunyai firasat  yang lebih baik jika mahu melakukannya sekali lagi," katanya. "Oleh kerana  anda mahu menyembunyikannya daripada semua orang, saya akan  kongsikannya  dengan semua orang."
Dalam pos yang dipenuhi kata kutukan  oleh anak perempuannya  terhadap ibu bapanya kerana  membuat dia melakukan kerja-kerja rumah, menuduh mereka menganiayanya seperti "hamba" dan menuntut beliau dibayar untuk semua kerja yang dilakukannya di sekitar rumah.
"Bayar anda? Serius? Bayar anda untuk kerja-kerja yang anda sepatutnya lakukan di sekitar rumah?" Jordan bertindak balas.
Bapa yang kecewa itu  menjelaskan bahawa kerja-kerja anak perempuannya tidak sebanding dengan kerja yang beliau lakukan pada usia beliau untuk menampung dirinya belajar di kolej.
"Tanggungjawab anda termasuk bangun pada masa yang ditetapkan dan menaiki  bas untuk ke sekolah ," katanya.
"Saya tidak tahu bagaimana untuk mengatakan bagaimana kecewa saya kepada  kamu, dan bagaimana menghormati kamu sebagai  orang dewasa sepanjang  hidup kamu," kata Jordan. "Saya akan mengakhirinya  sekarang."
Itu yang membuatkan  video ini  benar-benar menarik.
Hanya selepas tanda 7 minit kamera beralih untuk menunjukkan laptop gadis di atas tanah, dan Jordan menembak sembilan das tembakan  ke computer itu.
"Hanya untuk rekod, bila-bila masa kamu tidak berpijak di bumi, apa yang berlaku adalah, kamu boleh mempunyai  laptop baru apabila kamu membeli laptop baru," katanya. "Diharap kamu telah menikmati sedikit  kemelut  kamu di Facebook, dan harap  semua ini bernilai ."

Walaupun  tindakan Jordan dipuji oleh ramai orang,  dia juga telah membalas kritikan dari beberapa ribu orang yang mengkritik  di ruangan  Facebook beliau.
Seperti laptop itu, Jordan  juga menembak  pengkritiknya.
"Ya, saya menembak mereka," dia membalas. "Adakah saya telah menerima perhatian yang sama jika saya gunakan ia seperti  mainan anjing, memukul dengan tukul besi, mengilisnya  dengan trak, atau hanya buangkan benda itu? Saya tidak pasti."
Mengenai status beliau sebagai sensasi perbualan  semalaman, Jordan berkata beliau akan menggunakan publisiti untuk mengumpul wang untuk diderma kepada Persatuan otot  Dystrophy.
Walau bagaimanapun, beliau tidak mahu anak perempuannya mendapat apa-apa kemasyhuran dari tindakannya itu.
"Ia akan memberi  mesej bahawa ia OK untuk menerima keuntungan atas rasa  malu atau nasib malang orang lain, dan itu bukan bagaimana saya dibesarkan, atau bagaimana dia telah dibesarkan," katanya.

FAKTA atau Auta : Apa komen anda? Ada apa-apa saranan untuk anak yang kurang ajar?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...