Monday, February 13, 2012

PEMBUNUH YANG COMEL


Katak Pembunuh Iceland
Katak  kecil ini hanya mungkin satu inci panjang dan berat hanya 3 gram tetapi sebelum kantung racunnya dibuang makhluk ini  telah  membunuh empat sekeluarga (129 orang) di pergunungan Iceland. Makhluk-makhluk kecil mempunyai racun yang cukup dalam satu gigitan untuk membunuh empat manusia. Katak ini  mempunyai penyuntik tajam seperti jarum yang kecil di bawah lidah mereka dan boleh membawal maut dalam  30 saat di mana ia melumpuhkan  sistem saraf.

Ia  mempunyai  aksi pertahanan yang tersendiri di mana badan diangkat ke dalam kedudukan yang tegang,  pertama kaki diangkat tinggi, dan ia akan bergoyang  dari sisi ke sisi dengan kedudukan  kaki belakang  yang dibengkokkan.
Racunnya mengandungi neurotoksin, dikenali sebagai PhTx3. Neurotoksin ini menyebabkan kehilangan kawalan otot dan masalah bernafas, menyebabkan kelumpuhan  dan akhirnya maut, biasanya kurang satu minit. Racunnya menyebabkan kesakitan yang teramat sangat dan keradangan berikutan kesan  gigitan akibat  racun ke atas serotonin 5-HT4 reseptor saraf deria. Rangsangan saraf deria ini menyebabkan neuropeptides iaitu  bahan P yang mencetuskan keradangan dan kesakitan.


Photo: Two golden poison dart frogs sit on a logKatak Damak Beracun
Katak damak beracun berwarna keemasan ini dianggap salah satu daripada haiwan yang paling toksik di Bumi. Katak berukuran dua inci (lima sentimeter) yang paling beracun dalam spesisnya mempunyai racun yang cukup untuk membunuh sepuluh lelaki dewasa. Orang asli Emberá Colombia telah menggunakan racun ini selama berabad-abad di hujung  damak sumpitan mereka apabila memburu.
Katak ini hidup dalam  hutan hujan di pantai Pasifik Colombia merupakan spesis  terancam. Warna mereka,  boleh menjadi kuning, oren, biru, hitam atau hijau pucat, bergantung kepada julat tertentu yang  sengaja dipamerkan  untuk menangkis pemangsa, taktik yang dipanggil warna aposematic.
Saintis tidak pasti sumber ketoksikan menakjubkan katak ini, tetapi ia mungkin diasimilasikan dari racun tumbuhan, yang dibawa oleh mangsanya kerana jika  diasingkan daripada habitat asal  ia tidak akan menghasilkan  racun.
Photo: Two bright blue frogsPhoto: Yellow-and-black frogKomuniti penyelidikan perubatan telah meneroka kegunaan perubatan bagi racun dari racun katak emas ini. Mereka telah membangunkan versi sintetik salah satu daripada sebatian racun ini sebagai ubat penahan sakit yang kuat.


Photo: A strawberry poison dart frogKatak Damak Strawberi Beracun kurang berbisa kepada manusia daripada katak damak beracun yang lain, tetapi toksin mereka akan menyebabkan bengkak dan rasa terbakar.




Sotong Flamboyan Pfeffer
Pfeffer's flamboyant cuttlefish
Ia  kecil dan cantik. Cuma 3.1 inci (8 sentimeter). Organisma akuatik ini mempamerkan pesona yang berwarna-warni  dan penampilan baldu. Permukaan tulang belakang yang kekuningan dan sama rata cembung menjadikan ia salah satu bentuk kehidupan yang paling indah di laut. Ia hanya terdapat di kawasan  tropika Indo-Pasifik perairan mati utara Australia dan selatan New Guinea.
Jangan cuba untuk menyentuh  sotong ini. Walaupun ianya menarik dan berwarna-warni, paparan ini  dimaksudkan sebagai amaran. Racun yang dianggap sangat toksik dan boleh membawa maut seperti racun sotong biru.

Australian Box Jellyfish
Obor-obor Kotak Australia
Obor-obor kotak berbentuk kubik jelas kelihatan berbeza daripada obor-obor biasa  yang mana payung mereka   berbentuk mahkota atau kubah. Obor-obor kotak bukan sahaja boleh bergerak lebih cepat daripada obor-obor lain disebabkan oleh struktur mereka yang sedikit berbeza tetapi juga ketara lebih cantik kerana mereka hampir telus.
Sewaktu  menyelam dan melihat keindahannya  (atau walaupun anda tidak melihat) jangan sesekali cuba untuk menyentuhnya  kerana obor-obor kotak ini digelar "makhluk yang paling berbisa di dunia", walaupun hanya beberapa spesies di dalam kelasnya  telah disahkan terlibat dalam kematian manusia. Ia adalah tebuan  laut, obor-obor kotak Australia boleh mempunyai sehingga 60 sesungut, setiap satu panjangnya  15 kaki dan dengan racun yang cukup untuk membunuh 60 orang.

Sotong Gelang Biru
Sotong biru bersaiz bola golf. Ia adalah  makhluk kecil yang comel untuk dilihat  TETAPI Jangan cuba untuk menyentuhnya. Paruhnya boleh menembusi pakaian basah,
Gigitannya tidak menyakitkan, tetapi boleh membunuh seorang dewasa. Sotong ini menyuntik racun yang melumpuhkan saraf jika diusik atau dipijak. Racun yang mengandungi beberapa maculotoxin, racun yang lebih ganas daripada mana-mana racun yang ditemui pada haiwan darat. Konduksi saraf disekat dan lumpuh saraf yang diikuti dengan kematian. Mangsa boleh diselamatkan jika pernafasan bantuan sianosis diberi sebelum tanda dan kelumpuhan dikesan. tetapi racunnya cukup berkuasa untuk membunuh manusia dewasa dalam beberapa minit. Tiada penawar dikenali. Rawatan hanyalah  urutan  jantung yang lama dan mesin bantuan pernafasan sehingga racun itu menular keseluruh  sistem anda.
Racun mengandungi tetrodotoxin, yang menyekat saluran natrium dan menyebabkan anggota motor lumpuh dan kegagalan pernafasan sekali-sekala. Deria pesakit sering tidak terjejas kerana mangsa sedar tetapi tidak boleh bertindak balas.

1 comment:

sheshaez said...

imp source Clicking Here browse around these guys dolabuy gucci important link check my source

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...