Friday, March 2, 2012

9 HIDANGAN LAZAT YANG MEMBAWA MAUT

Fugu sashimi platter, Japan © k_haruna

# 1  Fugu - Shimonoseki, Jepun
Fugu, juga dikenali sebagai pufferfish atau ikan Buntal, adalah ikan yang mempunyai hati dan organ-organ dalaman yang mengandungi jumlah racun maut tetrodotoxin. Racun yang tiada penawar. Ia mungkin mengejutkan jika anda ingin  tahu,  mana-mana tukang masak fugu  di Jepun akan cuba untuk meninggalkan hanya sejumlah racun yang tepat racun untuk pemakannya merasai sensasi cucukan melalui lidah mereka, meninggalkan rasa berpuas hati dengan rasa dan pengalaman unik itu.
Jika anda berada dalam mood untuk "membahayakan nyawa anda," pastikan perjalanan ke bandar Shimonoseki di barat Jepun di mana tiada kematian berkaitan fugu yang pernah dilaporkan. Di samping itu, anda mempunyai pilihan  fugu mentah sashimi, fugu goreng (rasa seperti ayam), fugu rebus, fugu dengan miso dan fugu demi .

Ackee fruit

# 2  Ackee - Jamaica
Dengan mengalihkan perhatian kita kepada Caribbean, kita dapati banyak buah-buahan yang lazat tetapi berbahaya seperti ackee. Walaupun kaya dengan vitamin dan protein, jika buah ini dimakan sebelum ia masak sepenuhnya, ia menghalang glukosa daripada dilepaskan dari hati, dengan cepat menurunkan gula dalam darah seseorang dan menyebabkan pesakit tenat atau kematian. Ramai yang memanggil  akibat memakan buah-buahan yang belum masak ini sebagai Penyakit Muntah Jamaica.

Namibian bullfrog
# 3  Katak Ong - Namibia
Katak Besar Namibia adalah makanan istimewa di negara Afrika ini,tetapi apabila anda memakan mereka, masa adalah segala-galanya. Rakyat umumnya dinasihatkan untuk makan "selepas hujan ketiga" atau apabila katak mula berbunyi dan membiak . Kegagalan untuk berbuat demikian biasanya akan menyebabkan kegagalan buah pinggang, atau panggilan penduduk tempatan Oshiketakata.

San nak ji

# 4  San Nak Ji-Korea
Tidak banyak persediaan yang diperlukan untuk menyediakan san nak ji (anak sotong mentah) kepada penggemar makanan ini. Sotong dipotong-potong  digaul dengan minyak bijan, dan dihidangkan dengan serta-merta di atas pinggan. Oleh itu, banyak sesungut masih akan bergerak (ingat, setiap "kaki" sotong 1 mempunyai otak sendiri), dan ia tidak akan teragak-agak untuk menggunakan sulur mereka kepada anda jika anda cuba untuk menelan mereka. Menjaga untuk mengunyah dengan teliti sebelum anda mengambil risiko membiarkan sesuatu yang hidup dan berbahaya  ke dalam kerongkong anda. Walaupun rasa "keseronokan," ramai warga asing yang mencuba hidangan ini mengatakan rasanya agak hambar, kenyal lebih daripada rasa lazat.

Blood clams

# 5  Kerang Darah-Shanghai, China
Walaupun kerang darah dianggap sebagai salah satu hidangan Cina yang  lazat, gaya penyediaan di Shanghai yang mendidihkan kerang ini dalam tempoh yang seingkat,  meyebabkankan banyak virus dan bakteria hadir, termasuk hepatitis A, E, kepialu, dan cirit-birit.

Apricots

# 6  Biji aprikot - Turki
Biji ceri, plum, pic, badam, aprikot, dan biji epal juga mengandungi glikosida cyanogenetic, yang apabila ditelan membebasan hidrogen sianida. Jangan panik jika anda makan epal sambil membaca artikel ini kerana  ia memerlukan jumlah biji yang banyak untuk  kesan yang merbahaya berlaku.

Malangnya di Turki, yang terdapat banyak pokok aprikot, beberapa orang telah meninggal dunia selepas memakan bijinya. Proses memasak biji aprikot akan menjadikan mereka selamat untuk dimakan.

Cassava

# 7  Ubi Kayu Cassara-Afrika
Daun dan akar ubi kayu kaya dengan sianida. Walaupun. ubi kayu adalah sayur-sayuran tropika berasal dari Amerika Selatan, tetapi telah meraih populariti di Afrika, khususnya untuk jusnya, yang boleh ditapai untuk menghasilkan minuman yang dipanggil piwarry.


# 8  Keju Casu Marzu - Itali
Keju Casu marzu secara teknikalnya diharamkan di seluruh Itali, dan ramai akan mengatakan ia lebih  seperti sampah daripada makanan. Penyediaannya yang teliti sebagai pencuci mulut , di mana keju dari susu kambing biri-biri ditinggalkan di luar untuk diperam. Proses ini akan mengundang spesis tertentu seperti lalat, yang dibenarkan untuk bertelur pada keju. Menetaskan  telur dan makan malam bermula ... bagi ulat. Akhirnya, ulat ini akan melembutkan keju yang secukupnya untuk dimakan, tetapi ulat ini  mesti dimakan hidup bersama-sama dengan keju untuk mengelakkan ketoksikan tambahan. Larva lutsinar ini mampu untuk melompat kira-kira 6 inci ke udara, dan pastinya  memerlukan perlindungan mata ketika makan.

Rasa keju  cukup kuat untuk membakar lidah, dan larva itu sendiri boleh  melalui perut tanpa  dicernakan, mampu  hidup cukup lama untuk membiak di dalam usus, menembusi dinding perut  dan  menyebabkan muntah dan cirit-birit berdarah. Jika anda tidak mahu makan ulat hidup? Anda boleh menghentikan  bekalan oksigen mereka dengan meletakkan keju dalam kertas yang tertutup atau beg plastik; larva ini akhirnya akan melompat keluar dari keju dalam usaha mencari udara dan mati.    

Elderberries © Auntie P

# 9  Elderberries - Eropah
Sama seperti ackee, jangan dimakan sebelum ia masak. Mungkin ini adalah makanan yang paling tidak berbahaya di senarai di atas, bagaimanapun, buah masak yang dimakan adalah selamat dan kematian adalah amat jarang berlaku. Harus dijaga  untuk memastikan dijauhi oleh kanak-kanak dan haiwan kecil, dan ingat jangan  sesekali  makan batang atau daun elderberi ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...