Sunday, April 28, 2013

ZOMBI DI RUSSIA


Satu dadah ngeri dikenali sebagai Krokodil telah hampir menjadi satu wabak di Rusia - ia mereputkan daging penagih dan menjadikan  mereka  zombi  yang sebenarnya. Kini dunia semakin melihat pada bahan yang mengubah individu yang sihat kepada  mayat hidup ini .





Krokodil mempunyai nama reptilia kerana kulit penggunanya mula  bersisik seperti kulit buaya yang menggerutu   atas penggunaan yang berulang.
Krokodil adalah tiga kali lebih kuat dari heroin dan cuma 1/10 dari harga heroin,  membuat belia Russia  mudah terdedah kepada perasaan ingin mencuba. Penggunaannya telah merebak dengan cepat.
Dilaporkan, Krokodil  adalah desomorphine, sejenis  candu sintetik yang dicipta dari rantaian kompleks pencampuran dan reaksi kimia, di mana  penagih akan melakukannya  beberapa kali sehari untuk mendapatkan rasa khayal  yang tinggi.
Ia adalah ubat untuk golongan miskin yang merupakan campuran codeine berasaskan  pil untuk "sakit kepala"  dan bahan-bahan isi rumah murah yang lain seperti petrol, pencair cat, iodin, asid hidroklorik dan fosforus merah, Fox News melaporkan.
Ia mendapat nama reptilianya "Buaya"  kerana bahan-bahan toksik dalam dadah ini  menjadikan kulit pengguna bertukar bersisik, tetapi itu hanya permulaan. Selepas digunakan lagi, penagih akan mendapat  kudis reput.
"Jika anda tersasar  dari urat, daging yang terkena suntikan  itu akan  bernanah terus," kata Sasha, pengguna Krokodil yang bercakap kepada  wartawan  sebuah akhbar bebas. "Dia tidak akan pergi ke hospital, dia hanya terus  menyuntiknya . Daging beliau akan  berjatuh dan dia tidak boleh bergerak lagi," kata Sasha  tentang pengguna lain, Oleg.
Sasha dan Oleg yang tidak dinamakan dengan keluarga  mereka  dalam akhbar  Bebas, dan artikel itu menyatakan bahawa beberapa nama telah diubah.
Gambar-gambar  penagih  Krokodil dalam  peringkat  akhir amat membimbangkan. Daging pada kulit mereka telah menjadi kelabu dan terkupas,   tulang sesetengah orang  benar-benar  kelihatan dan dagingnya mereput mati.
Penagih heroin Russia telah  belajar bagaimana untuk mereka  Krokodil kira-kira empat tahun lalu, menurut akhbar  Bebas. Penagih membuat dadah ini sendiri di dapur rumah mereka.

"Sepanjang lima tahun yang lalu, jualan tablet codeine yang menjadi  asas  telah meningkat  berpuluh-puluh kali," kata Viktor Ivanov, ketua Agensi Kawalan Dadah Rusia. "Ia cukup jelas bahawa ia bukan kerana semua orang telah tiba-tiba mengidap  sakit kepala."
Walaupun dadah ini dilaporkan menjadi wabak di Rusia, ia masih belum dilihat di Amerika Syarikat
"Kami melihat di luar negara, tetapi kita tidak pernah melihat lagi kejadian ini di Amerika Syarikat," kata jurucakap  Agensi Kawalan Dadah - Rusty Payne yang memberitahu FoxNews.com. "Tetapi kita tidak akan terkejut apabila hari itu tiba."

Hampir 65 juta dos Krokodil telah dirampas dalam tempoh tiga tahun lepas, Persekutuan Perkhidmatan Kawalan Dadah Persekutuan Rusia memberitahu  majalah Time.
Garam mandi dan K2 adalah ubat-ubatan lain yang baru berleluasa yang telah dikaitkan dengan perubahan orang  menjadi  "zombi" kerana sesetengah pengguna dadah jenis lain  telah  menjadi psikotik, menyerang manusia atau haiwan lain dan mengoyak  mereka dengan gigi mereka, seolah-olah memakan  daging mereka. Tetapi Krokodil adalah berbeza; Krokodil adalah dadah yang "memakan penagih itu sendiri."
Penagih lebih suka heroin, tetapi menggunakan Krokodil kerana ia adalah jauh lebih murah dan lebih mudah untuk dicari. 
"Anda boleh merasakan bagaimana ia amat menjijikkan apabila anda melakukannya," Zhenya, pengguna pertama, memberitahu akhbar Bebas. "Anda bermimpi heroin, sesuatu yang berasa bersih dan tidak seperti racun. Tetapi anda tidak mampu, jadi anda terus melakukan dengan  Krokodil itu. Sehinggalah anda mereput dan mati." Seperti virus, pengidapnya yang tegar cuma mempunyai tempoh hidup antara 2 hingga 3 tahun. Mereka yang berhenti menagihnya selalunya terselamat tetapi manjadi cacat anggota mereka.

2 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
jual token listrik online said...

benar2 sangat menyeramkan.zombi nya gan..
artikelnya sangat menarik dan sangat bermanfaat gan...makasih atas infonya ga,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...