Monday, January 30, 2012

RANGKA BERPEGANGAN TANGAN SELAMA 1,500 TAHUN DITEMUI


Sepasang rangka yang masih berpegangan tangan  temui baru-baru ini di Itali.
Lelaki dan wanita telah dikebumikan pada masa yang sama antara abad ke-5 dan 6.

Dua rangka era Rom yang ditemui di pusat-utara Itali mendedahkan pasangan dikebumikan berpegangan tangan kira-kira 1,500 tahun lalu.
Ahli-ahli arkeologi Itali mengatakan lelaki dan wanita telah dikebumikan pada masa yang sama antara abad ke 5 dan 6 di pusat  utara Itali. Memakai cincin gangsa, wanita itu diletakkan dalam kedudukan supaya dia  melihat pasangan lelakinya.
"Kami percaya bahawa mereka adalah asalnya dikebumikan dengan muka mereka merenung antara satu sama lain. Kedudukan vertebra lelaki itu mencadangkan bahawa kepalanya bergolek selepas kematian," Donato Labate,  pengarah penggalian pusat  arkeologi Emilia-Romagna, kepada Discovery News.
Penemuan  itu dibuat semasa kerja-kerja pembinaan yang biasa di Modena dan diumumkan minggu ini. Labate menjelaskan kerja menggali mendedahkan tiga lapisan mempunyai  kepentingan saintifik.

Kawasan ini  terjejas kepada beberapa banjir dari sungai berdekatan Tiepido - yang mungkin telah menyebabkan tengkorak rangka lelaki itu tergolek  jauh dari tulang wanita selepas pengebumian. Perkuburan itu diliputi oleh mendapan lanar, dan di atas mereka,  terdapat  tujuh makam telah dibina.
"Makam ini  kosong. Kemungkinan besar, dilanda  oleh banjir  yang berlaku  hanya selepas pembinaan mereka. Kami fikir ia adalah bencana banjir yang berlaku pada tahun 589, seperti yang dilaporkan oleh sejarah Paul Deacon," kata Labate.

Dua rangka, yang tidak dipelihara dengan baik  akan  dikaji oleh Giorgio Gruppioni, ahli antropologi di University of Bologna. Kajian ini meliputi  usia pasangan itu, hubungan mereka dan kemungkinan punca kematian.
"Sesiapa yang menguburkan orang-orang ini mungkin merasakan bahawa berkomunikasi hubungan mereka adalah sama penting samada dalam kematian ataupun semasa hidup," kata Killgrove ahli antropologi biologi di Universiti North Carolina, memberitahu Discovery News.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...