Friday, February 24, 2012

5 ISTANA TERAPUNG MENAKJUBKAN DI ASIA

Tibetrev Five Amazing Asian Castles in the Air and Other Places picture

Istana Potala adalah struktur monumen terbesar di Tibet. Terletak di atas bukit di atas Lembah Lhasa, ia dibina pada tahun 637 TM di bawah naungan Maharaja Songtsen Gampo. Istana kekal dalam keadaan asal sehingga abad ke-17, apabila ia disepadukan ke dalam asas-asas beberapa bangunan Tibet yang lebih besar yang masih berdiri hari ini. Pembinaan monumental ini memerlukan lebih daripada 7,000 pekerja dan 1,500 artis dan ahli pertukangan. Istana Potala memeliharanya dari kerosakan kecil semasa kebangkitan abad ke-20, tetapi ia terus kekal dengan semua artifak mempesonakan untuk  dilihat oleh dunia.


Castle2 Five Amazing Asian Castles in the Air and Other Places picture

Di Jepun, Matsumoto Castle, tempatan dikenali sebagai Matsumotojo, adalah berbeza daripada istana lain  kerana dibina di atas tanah rata berbanding bukit. Ini jenis struktur yang dikenali sebagai hirajiro 1. Antara yang paling indah dan lengkap dari semua istana di Jepun, kedua-dua menara Matsumotojo dan menara kecil kedua merupakan tempat pertempuran oleh penceroboh sehingga keamanan diperolehi pada tahun 1635, di mana titik turet ketiga untuk melihat bulan  ditambah kepada struktur.


Castle3 Five Amazing Asian Castles in the Air and Other Places picture

Istana Himeji, yang dibina tinggi di atas bukit, dianggap sebagai contoh terbaik yang masih kekal sebagai seni bina istana Jepun. Ia juga dikenali sebagai Hakurojō (White Egret Castle) atau Shirasagijō (White Heron Castle), moniker  luar berwarna putih cemerlang  dan mirip seperti burung hendak  terbang.
Kembali pada tahun ke 1333 asalnya dibina  sebagai kubu oleh Akamatsu Norimura, istana ini sebenarnya adalah sebuah kompleks daripada 83 bangunan yang telah dibina semula selepas kubu dibongkar kira-kira dua abad kemudian, semua yang telah dibangunkan dengan sistem pertahanan yang paling canggih zaman feudal.



china forbidden e1322734148982 Five Amazing Asian Castles in the Air and Other Places picture

Dari 1416 hingga tahun 1911, Kota Larangan di Beijing, China, adalah kuasa tertinggi negara. Empat menara menongkat tinggi di atas tembok kota, kira-kira satu meter tebal. Membuktikan tamadun Cina yang hebat semasa dinasti Ming dan dinasti Qing, taman terawat dan 114 bangunan dengan 10,000 rumah dengan perabot bilik yang tidak ternilai dan kerja-kerja seni yang jarang terdapat kini. Istana Imperial juga mengandungi sebuah perpustakaan yang penting dan mewakili kelas pemerintah lama China.


casstlesKorea e1322734238390 Five Amazing Asian Castles in the Air and Other Places picture

Gyeongbok Palace Korea Selatan adalah lima istana dalam satu dan mungkin struktur yang terbesar dan paling hebat diraja di Korea. Asalnya dibina untuk Raja Taejo dalam 1395 oleh arkitek Korea Do-Jeon, ia menjadi istana utama dinasti Joseon. Bangunan yang telah dibakar semasa penaklukan Jepun pada 1592 dan kekal dalam runtuhan sehingga 1868, apabila Raja Gojong memulihkan istana kepada keindahan asal. Terdapat 330 bangunan dalam kompleks istana, masih banyak  yang sedang dalam pembinaan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...