Tuesday, February 14, 2012

9 PEMISAHAN KEMBAR SIAM YANG BERJAYA


Angelica and Angelina Sabuco

 Angelica dan Angelina Sabuco, kembar yang dilahirkan bercantum di dada dan abdomen, kini kanak-kanak perempuan berusia 2 tahun telah dipisahkan  pada 1 Nov. 2011 dalam pembedahan 10 jam di Hospital Kanak-kanak Lucile Packard.


Maria Paz and Maria Jose Paredes Navarrete
Maria Paz and Maria Jose Paredes Navarrete
Doktor Chile berjaya memisahkan kembar Siam ini selepas pembedahan selama 18 jam. Kembar berusia 10 bulan Maria Paz dan Maria Jose berada dalam keadaan stabil walaupun selepas kehilangan banyak darah dan mereka sedang berehat di Unit Rawatan Rapi di Hospital Luis Calvo Mackenna. Ibu bapa Jessica Navarrete dan Roberto Paredes berjaga dengan cemas di hospital di Santiago untuk pembedahan memisahkan kembar di dada, perut dan pelvis. Ia merupakan operasi yang ketujuh dan yang paling kompleks lagi untuk kembar ini. 
Navarrete berkata beliau menunggu 'keajaiban dari Tuhan' apabila operasi berisiko tinggi bermula, yang diikuti secara meluas di di televisyen dan Internet negara Amerika Selatan  Kembar Chile melalui cabaran yang sukar kerana mereka dilahirkan berkongsi banyak organ-organ dalaman yang sama dan juga pundi kencing. Kira-kira 100 orang mengambil bahagian dalam prosedur itu, termasuk 25 pakar bedah dan anaesthesiologists.
TERKINI : Salah satu kembar, Maria Jose Paredes Navarrete, meninggal dunia empat hari selepas pembedahan kerana kegagalan organ berfungsi.

Hassan and Hussein Benhaffaf
Hassan dan Hussein Benhaffaf
Selepas pembedahan kembar Siam  Hassan dan Hussein Benhaffaf  berusia lima bulan pulang ke rumah, tujuh minggu selepas mereka telah dipisahkan oleh pakar bedah di London Great Ormond Street Hospital dengan operasi pembedahan  selama 14 jam,  di mana  lebih daripada 20 medik, termasuk empat pakar bedah dan empat pakar bius, bekerja dalam syif yang meletihkan untuk memisahkan mereka.
Hati, usus, pundi kencing dan pelvis juga terpaksa dipisahkan menjadikan operasi pembedahan lebih kompleks. Mereka mempunyai satu kaki setiap seorang dan mungkin dipasang dengan kaki palsu di masa depan.
Rital and Ritaj Gaboura
Rital and Ritaj Gaboura
 Pada bulan September 2011, gadis kembar Siam bercantum di kepala  telah berjaya dipisahkan oleh doktor British. Rital dan Ritag Gaboura, yang berusia 11 bulan, terselamat pada kemungkinan satu dalam 10 juta. Mereka menjalani empat operasi kompleks di Hospital Great Ormond Street London Kanak-kanak  yang dilahirkan di Khartoum, Sudan, telah dibawa ke Britain untuk prosedur oleh ibu bapa mereka Abdelmajeed Gaboura, 31, dan, Enas, 27, yang kedua-duanya adalah  doktor. Pada masa  mereka tiba, jantung Ritag telah gagal berfungsi.
Rital dan Ritag telah dilahirkan dengan satu bentuk yang paling serius keadaan  mereka kerana berkongsi saluran darah, dan aliran darah yang signifikan di antara otak mereka. Apa-apa penurunan ketara dalam tekanan darah semasa pembedahan boleh menyebabkan kerosakan otak. 

 Yurelia and Fiorella Rocha-Arias
 Yurelia and Fiorella Rocha-Arias
Yurelia dan Fiorella Rocha-Arias berusia 3-tahun. Kanak-kanak yang menjalani pembedahan pemisahan berisiko tinggi. Kini, selepas melalui pembedahan dan pemulihan, gadis Costa Rica telah pulang ke tanah air untuk berkongsi keajaiban mereka dengan keluarga dan rakan-rakan. Pada masa yang sama, pasukan terbesar doktor dan penjaga yang pernah bekerjasama dalam satu kes di Packard Children's dan yang pertama seumpamanya bagi hospital itu berjalan dengan baik.
12 November 2007, Ketua pakar bedah pediatrik Gary Hartman, MD, menjalankan  simfoni-23-anggota, pasukan pelbagai disiplin di dalam bilik operasi.

Lakshmi Tatma

 Lakshmi Tatama, kanak-kanak India yang lahir pada tahun 2005 di sebuah kampung di  daerah Araria, Bihar, mempunyai "4 tangan dan 4 kaki." Dia sebenarnya adalah salah satu daripada sepasang kembar ischiopagus bercantum di mana satu kembar adalah berkepala kerana satu lagi kepala atrophying dan dada terbentuk di dalam rahim. Hasilnya kelihatan seperti seorang kanak-kanak dengan empat tangan dan empat kaki. Beberapa penduduk tempatan telah mengalu-alukannya sebagai penjelmaan semula Lakshmi, dewi Hindu. Pada November 2007, beliau berjaya menjalani pembedahan untuk membuang kembar parasit. Kini pulih sepenuhnya daripada operasi 27 jam untuk menyelamatkan beliau, Lakshmi  hampir tidak mengenali diri asalnya.

Trevor and Timothy Bainomugisha
Trevor and Timothy Bainomugisha
Kembar Trevor dan Bainomugisha Timothy, dilahirkan pada 10 Jun, 2011, kini  menjalani kehidupan mereka sebagai individu yang berasingan. Si kembar, bersama-sama dengan ibu bapa mereka, Dennis Owomugisha dan Tusiime Rosette, dari Kekubo, Perbandaran Kabale di Western Uganda.
Pada usia 5 bulan. operasi  dijalankan oleh lima pakar bedah khas dengan sokongan dan pengawasan beberapa doktor dan kakitangan perubatan. Tim dan Trevor telah dipisahkan tanpa perlu melaksanakan pemindahan organ. Owomugisha berkata bahawa selepas pembedahan kembar ini telah mula  bermain, namun mereka telah ditidurkan  supaya mereka tidak akan berasa sakit dan luka pembedahan akan sembuh dengan cepat. Keadaan  kembar  ini  dipantau secara teliti oleh doktor di hospital

Clarence and Carl Aguirre

Clarence dan Carl Aguirre (lahir April 21, 2002)  kembar Siam  yang dilahirkan di Silay City, Filipina. Bercantum di bahagian atas kepala.
Pada tahun 2003 mereka telah dibawa ke Amerika Syarikat oleh ibu mereka Arlene untuk memisahkan mereka dalam pembedahan . Satu proses revolusi baru telah digunakan untuk memisahkan kembar ini. "Marathon" pembedahan bersejarah membawa kepada kadar mortaliti dan morbiditi yang tinggi, doktor Clarence dan Carl memilih untuk memisahkan mereka dalam beberapa operasi yang lebih kecil, membolehkan kembar untuk pulih selepas setiap pembedahan .


Pada Oktober 2003, tisu pengembang (kantung yang dipenuhi dengan salina) telah ditanam di bawah kulit kepala mereka. Ini adalah amalan biasa dalam memisahkan kembar Siam, kerana ia membolehkan lebih banyak kulit yang boleh digunakan untuk menutup luka selepas pemisahan. Dalam tempoh 10 bulan  menjalani beberapa pembedahan tengkorak yang melindungi otak mereka. Pada 4 Ogos, 2004, pembedahan akhir telah sempurna. Semua pembedahan ini telah dijalankan di Pusat Perubatan Montefiore di Bronx, New York oleh pasukan yang diketuai oleh Dr James T. Goodrich, seorang pakar bedah otak pediatrik dan Dr. David A. Staffenberg, seorang pakar bedah plastik. Mereka menjalani pemulihan selepas pembedahan di Hospital Kanak-kanak Blythedale di Valhalla, New York (Westchester County).
Kembar  Aguirre dan ibu mereka kini hidup dalam sebuah rumah disumbangkan di Scarsdale, New York. Si kembar terus menghadiri terapi fizikal di Blythedale. Sehingga Julai 2008, kedua-dua kembar bersekolah dengan kanak-kanak sebaya  mereka.


      

Malaysia juga mempunyai kisah pasangan kembar siam, Ahmad dan Muhamad Rosli mendapat perhatian umum apabila kejayaan pembedahan pemisahan kembar itu di Hospital King Fahd Guard, Riyadh, Arab Saudi pada September 2002, mendapat liputan meluas. Pasangan kembar itu  kini berusia 13 tahun. Pembedahan selama 21 jam dijalankan oleh sepasukan 41 orang meliputi doktor pakar dalam pelbagai bidang, jururawat dan kumpulan sokongan Pembedahan melibatkan pemindahan usus, saluran kencing,  kemaluan dan pelvis. Operasi diketuai oleh Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif dan Ketua Pakar Perundingan Pembedahan hospital berkenaan, Dr. Abdullah Abdulaziz Al-Rabeeah.


1 comment:

seapo said...

navigate to these guys gucci replica check over here Louis Vuitton replica Bags i thought about this replica bags online

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...