Sunday, February 19, 2012

10 TAPAK WARISAN DUNIA UNESCO DI ASIA TENGGARA




Gunung setinggi  7798 kaki dan kaya dengan gua-gua yang hebat dan terbesar  di dunia. Taman Negara Gunung Mulu terletak berhampiran dengan sempadan selatan Brunei dengan Sarawak, Malaysia  kira-kira 100km timur-tenggara bandar Miri dan 100km selatan bandar Seri Begawan, Brunei.
Kebanyakan Taman Negara Gunung Mulu, yang terletak di sepanjang sempadan Sarawak - Brunei, belum diterokai sehingga akhir tahun 1970-an oleh Persatuan  Royal Geographic dan kerajaan negeri Sarawak.  Taman ini telah tidak dibuka kepada orang ramai pada tahun 1985. Beberapa contoh terbaik luluhawa batu kapur tropika di dunia boleh dilihat di sini termasuk puncak besar seperti pisau cukur yang tajam, ngarai yang dalam, dan gua-gua yang menggerunkan yang menjadi rumah kepada berjuta-juta kelawar dan burung layang-layang gua.
Ruang terbesar bawah tanah di dunia, dinamakan Lubang Nasib Bagus, mampu menampung  40 pesawat Boeing 747. Gua yang mempunyai laluan terbesar di dunia, Gua Payau (Rusa Gua), yang boleh muat 5 katedral Saint-Paul di London  dan gua terpanjang di Asia Tenggara, Gua Air Jernih (gua Air Jernih). Gua-gua besar ini membentuk batuan dasar batu kapur kerana keretakan di dalamnya  yang luas jaraknya.


File:Great wall of china-mutianyu 3.JPG

Tembok Besar China sepanjang lebih 4000 batu dan menjadi salah satu keajaiban yang besar di dunia. Tembok yang melengkung  menjangkau dari Shanhaiguan ke Jiayuguan. Ia meliputi ciri-ciri geografi yang pelbagai seperti rabung kuning di Huangya, padang pasir Ordos, merentasi Sungai Ju, melalui bandar dan pekan, banjaran gunung di Simatai dan hutan di Mutiany. Kawasan-kawasan utama yang diliputi adalah Hebei, Beijing Gansu, Shanxi dan Shaanxi.



Bandar bersejarah Ayutthaya di Thailand
Selama lebih 400 tahun, bandar lama Ayutthaya ada pertalian dengan  kuasa diraja di Thailand. Kuil utama Siam telah musnah teruk dalam  pemerintahan  Myanmar pada  akhir abad ke-18 tetapi sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO, ia telah dibaiki semula.


Angkor Wat di Kemboja
Angkor adalah salah satu tapak arkeologi paling penting di Asia Tenggara. Terbentang kira-kira 400 km2, termasuk kawasan hutan,  Taman Arkeologi Angkor mengandungi tinggalan indah daripada Empayar Khmer yang berlainan , dari abad 9 hingga ke-15. Mereka termasuk Angkor Wat dan di Angkor Thom, Kuil Bayon dengan seni ukiran dan seni memahat yang  tidak terkira. UNESCO telah menubuhkan satu program yang besar untuk melindungi laman simbolik ini dan sekitarnya.



Kompleks Hue Monemen

Dibina dari abad ke-11 abad ke-20 di kawasan pergunungan di seluruh Fujian dan jiran, bangunan Tulou bertujuan untuk memenuhi keperluan puak keseluruhan untuk hidup bersama. Mereka juga berfungsi  seperti kubu pertahanan.
Sebuah bangunan Tulou biasanya terdiri daripada  dinding luar  dan rangka kerja kayu dalaman. Bentuk  struktur yang unik  dan reka bentuk dalaman yang teratur menonjolkan hubungan yang saling bergantungan antara ahli puak yang hidup di dalam dan menunjukkan proses pembangunan gaya hidup mereka.


Danxia di China
Bentuk muka bumi Danxia merujuk kepada landskap pelbagai yang ditemui di tenggara dan barat daya China yang terdiri oleh cenuram yang curam ". Ia adalah sejenis geomorfologi Danxia  petrografi yang ditemui di China. Bentuk muka bumi Danxia terbentuk daripada batu pasir dan konglomerat yang berwarna merah  sebahagian besarnya Cretaceous. Ia diwartakan sebagai  Tapak Warisan Dunia UNESCO pada Ogos 2010


Kampung bersejarah Korea: Hahoe dan Yangdong adalah sebuah kampung tradisional sejak dari Dinasti Joseon.  Kampung ini terletak di Gangdong-myeon, 16 kilometer ke timur laut Gyeongju, Gyeongsangbuk-do, Korea Selatan, di sepanjang Sungai Hyeongsan.

Saiz, tahap pemeliharaan, pelbagai aset budaya, tradisionalisme, tetapan indah semua menyumbang kepada kepentingan Yangdong Kampung. Ia juga merupakan contoh terbaik gaya hidup yangban (aristokrasi Korea) dan tradisi Neo-Confucian.

Kampung yang disenaraikan oleh kerajaan Korea Selatan dengan UNESCO sebagai tapak Warisan Dunia dengan Kampung Rakyat Hahoe pada  Julai 2010.


Image of the ancient UNESCO's World Heritage site of Lankatilaka at Polonnaruwa, Sri Lanka. In the 12th century, it was one of the most splendid of Buddhist Shrines in Asia. Lankathilake (the ornament of Lanka), was built by Parakramabahu I. Stock Photo - 5801601

Warisan tapak purba Dunia UNESCO Lankatilaka di Polonnaruwa, Sri Lanka. Dalam abad ke-12, ia adalah salah satu kuil-kuil Buddha yang paling indah di Asia. Lankathilake (perhiasan Lanka), dibina oleh  Raja Parakramabahu I.


Candi Borobudur, kuil Buddha terbesar di dunia terletak di Jawa Tengah, Indonesia
Di Pulau Jawa, Kerajaan Sailendra menjadi pusat Ajaran Buddha terbesar di dunia. Kuil atau candi Borobudur dibina di Jawa Tengah selama 75 tahun pada kurun ketujuh Masihi. Ini bermakna kuil Buddha itu sehingga sekarang berusia 1300 tahun! Setelah keruntuhan Kerajaan Srivijaya dan Sailendra, Muncul pula Kerajaan Hindu Majapahit di Jawa. Kekuasaan Majapahit meliputi ke seluruh Asia Tenggara termasuk di Tanah Melayu. Majapahit berkuasa antara kurun ke-12 hingga ke-14. Selama 200 tahun Majapahit menjadi pusat Ajaran Hindu di Jawa hingga ke hari ini masih terdapat berpuluh-puluh kuil Hindu kuno zaman Majapahit. Hari ini Pulau Bali di timur Sumatera masih kekal mengamalkan Ajaran Hindu sebagaimana zaman Majapait dahulu.

Exterior of Todaiji, the world's largest wooden building and a UNESCO World Heritage Site in Nara, Japan. Stock Photo - 10067476

Bahagian Luar Todaiji, bangunan kayu terbesar di dunia dan Tapak Warisan Dunia UNESCO di Nara, Jepun. Permulaan pembinaan  adalah sebuah kuil  bertarikh 728, apabila Maharaja Shōmu telah menubuhkan Kinshōsen-ji   bertujuan untuk memujuk Putera  Motoi, anak pertama dengan isteri dari puak Fujiwara Kōmyōshi. Putera Motoi meninggal dunia setahun selepas kelahiran.
Semasa era Tenpyō, Jepun mengalami satu siri bencana dan wabak.  Selepas mengalami masalah ini Maharaja  Shōmu  mengeluarkan titah  pada tahun 741 untuk menggalakkan pembinaan kuil di wilayah  seluruh negara. Tōdai-ji (masih Kinshōsen-ji pada masa itu) telah diisthyhar  sebagai kuil Provinsi Wilayah Yamato  dan ketua semua kuil wilayah. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...