Thursday, March 1, 2012

BUNGA BERUSIA 30,000 TAHUN


Sylene Stenophylla
Bunga  Stenophylla Sylene yang  mekar (Foto : Institut Biofizik  Akademi Sains Rusia)


Buah-buahan dan biji benih yang tersembunyi di dalam lubang tupai  Zaman Ais  di Siberia dalam keadaan  ‘permafros’s telah ditanam kembali  menjadi bunga  oleh saintis Rusia.
Menggunakan satu eksperimen perintis, Sylene stenophylla  telah menjadi tanaman  tertua yang pernah ditanam  semula , menghasilkan bunga putih dan biji benih.
Benih-benih berusia 30,000 hingga 32.000 tahun dan meningkatkan harapan bahawa ikon mamalia Zaman Ais seperti mammoth  juga boleh dihidupkan semula.
Penyelidik, yang menyiarkan penemuan mereka dalam Prosiding Akademi Sains Kebangsaan di Amerika Syarikat, berkata keputusan membuktikan bahawa permafros menghidangkan penyimpanan  semula jadi  bentuk kehidupan purba.
"Kami anggap ia penting untuk meneruskan pengajian permafrost di carian kolam purba genetik, iaitu kehidupan yang sedia ada, yang secara hipotesis telah lama sejak hilang dari permukaan bumi," para saintis berkata dalam artikel.
Penyelidik Kanada sebelum ini telah membangun semula sesetengah tumbuhan yang lebih muda dari benih yang dijumpai dalam sarang tikus.
Svetlana Yashina Institut Biofizik Akademi Sains Russia, yang mengetuai usaha regenerasi, berkata loji yang dihidupkan semula kelihatan hampir sama dengan versi yang moden, yang masih tumbuh di kawasan yang sama di timur laut Siberia.
Woolly Mammoth tusks
Gading mammoth yang digali dari Siberia permafros pada tahun 1999
Pasukan penyelidikan Rusia memulihkan  buah-buahan selepas menyiasat berpuluh-puluh sarang tikus fosil yang tersembunyi dalam deposit ais di tebing kanan Sungai yang lebih rendah Kolyma di timur laut Siberia mewujudkan ruang pembekuan semulajadi yang diasingkan sepenuhnya dari permukaan.
Lubang yang terletak 125ft (38m) di bawah permukaan hadir dalam lapisan yang mengandungi tulang mamalia besar seperti gajah mammoth,  bison, kuda dan rusa.
"Tupai menggali tanah beku untuk membina lubang mereka, yang kira-kira saiz bola bola sepak, meletakkan di jerami terlebih dahulu dan kemudian bulu haiwan untuk ruang penyimpanan yang sempurna," kata Stanislav Gubin, salah satu pengarang kajian, yang menghabiskan masa bertahun-tahun  mencari melalui kawasan  lubang tupai. "Ia adalah satu cryobank semula jadi."
"Jika kita bernasib baik, kita boleh mencari beberapa tisu tupai beku," kata Encik Gubin. "Dan jalan ini boleh membawa kita semua kepada  mammoth."

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...