Wednesday, March 21, 2012

KAYA-RAYA HANYA DENGAN MENGURUT IKAN


Untitled1 300x202 South Korean Farmer Gets Rich by Massaging Fish picture

Petani Korea Selatan  Kaya dengan Mengurut Ikan
Han Sang Hun adalah seorang petani biasa Korea Selatan. Beliau bekerja keras, beliau menuai dan  menuai. Tetapi dia tidak menuai  tanaman.
Hun menuai ikan Sturgeon, dan telah menemui satu cara untuk merasa bila ikan sudah bersedia untuk menghasilkan Ambrosia (makanan tuhan dalam bahasa Greek) sebenar kehidupan alam iaitu kaviar.
Beberapa kaviar Hun dilelong oleh pembida dengan harga tinggi sehingga $ 40,000 sekilogram! Kaviar adalah telur ikan sturgeon.

kaviar 
Negara Rusia (pengeluar kaviar yang terkemuka di dunia) mempunyai tradisi memukul  ikan dengan satu objek panjang yang tumpul dan mencucuk ikan dengan pemutar skru sebelum mengikis keluar telur (macam kejam saja bunyinya). 

Hun melakukannya dengan "cara yang lembut." Melalui cara yang tidak sengaja sebenarnya, Han menemui satu cara untuk mengurut perut ikan  sturgeon untuk menentukan samada  mereka sudah bersedia untuk menghasilkan kaviar dimana ikan akan memuntahkan telur-telurnya itu ke dalam sebuah baldi. Cara ini merangsang pengeluaran kaviar dari ikan.

ikan Sturgeon
Dengan mengurut ikan Sturgeon Hun telah memperoleh pegangan ke atas kira-kira 10% daripada pasaran kaviar seluruh dunia, menjadikan beliau  sangat kaya.

Apakah Kaviar?

Kaviar adalah makanan istimewa yang mahal yang terdiri daripada telur ikan Sturgeon yang tidak disenyawakan (ROE) dengan larutan garam. Kaviar klasik datang terutamanya dari Iran atau Rusia, dituai oleh nelayan komersial yang bekerja di Laut Kaspia. Suatu spesies khusus Sturgeon yang dipanggil beluga menyediakan apa yang anggap sebagai kaviar terbaik di dunia.

Bekalan telur Sturgeon betina boleh menghasilkan sebanyak 25% daripada jumlah berat badannya. Mengingati bahawa sturgeons matang boleh mencapai berat 300 pound, setiap satu boleh menyediakan jumlah yang besar daripada kaviar sepanjang hayat. Walau bagaimanapun, pada tahun-tahun kebelakangan ini, gabungan masalah semula jadi dan buatan manusia secara serius mengancam masa depan penuaian kaviar Laut Kaspia. Populasi Sturgeon beluga telah menurun dengan mendadak.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...