Saturday, March 3, 2012

SAMBUNG LIDAH UNTUK BELAJAR BAHASA KOREA

Rhianon e1317804132545 English Student Lengthens Tongue to Speak Korean Better picture
Rhiannon Brooksbank-Jones Beeston

Seorang pelajar bahasa Korea, Rhiannon Brooksbank-Jones Beeston, dari Nottingham, England, telah menghadapi masalah yang begitu banyak untuk menyebut beberapa bunyi penting. 
Beliau menjalani pembedahan untuk memanjangkan lidahnya untuk meningkatkan keupayaannya untuk bercakap dalam bahasa Korea membuktikan  obsesinya  yang luar biasa.
UK Student Cuts Tongue to Speak Korean"Saya telah belajar bahasa Korea selama kira-kira dua tahun, dan tahap berbahasa saya kini tinggi, tetapi saya benar-benar bergelut dengan bunyi tertentu," kata Rhiannon, yang bermimpi tinggal dan bekerja di Korea Selatan sebaik sahaja dia selesai sekolah, walaupun dia tidak pernah melawat Korea.
Rhiannon dilahirkan dengan frenulum yang luar biasa tebal  yang melekat di  bawah lantai mulut. Keadaan ini kadang-kala dirujuk sebagai "lidah terbelit."
Menurut doktor gigi itu,  lidahnya pendek sedikit daripada lidah biasa.
Walaupun sebutan bahasa Inggeris tidak pernah menjadi masalah, dia membuat keputusan selepas perbincangan panjang lebar dengan kedua-dua ibu bapanya dan guru bahasa untuk menjalani satu prosedur pembedahan yang dikenali sebagai frenectomy bahasa untuk membetulkan keadaan lidahnya.
Operasi 20 minit itu dijalankan di Pusat Nottingham perubatan Queen di bawah anestetik setempat yang terlibat membuat insisi dalam lidah.
Lidahnya kini kira-kira satu sentimeter lebih panjang, dan dia boleh mengatakan perkataan yang mustahil disebutnya sebelum ini. Rhiannon yang sedang menunggu keputusan ujian, berharap untuk memulakan bidang Pengajian Korea dan Pengurusan Perniagaan di Universiti Sheffield.
Program akademik adalah selama empat tahun termasuk 1 tahun di Yonsei University di ibu negara Korea Selatan, Seoul.
"Sesetengah orang mungkin berkata ia melampau, tetapi anda boleh menggunakan alasan yang sama dengan pembedahan plastik lain," kata Rhiannon.


1 comment:

Raz said...

wowwww..determination sangat minah ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...