Tuesday, February 21, 2012

SAINTIS JEPUN MENCIPTA ' AVATAR '

Japanese scientists create Hollywood's 'Avatar' robot

 

Saintis Jepun mencipta robot  'Avatar'.
Dunia sci-fi Hollywood blockbuster Avatar telah membawa satu langkah lebih dekat dengan realiti dengan penciptaan robot yang meniru pergerakan  manusia yang mengawalnya.

Saintis  Jepun telah membangunkan sebuah robot yang membolehkan manusia untuk mengarahkan tindakan pada masa yang sama juga membolehkan mereka untuk melihat, mendengar dan merasai perkara yang sama seperti rakan  android mereka.
TELESAR V robot boleh dilihat sebagai mungkin langkah pertama ke arah  kehidupan sebenar Avatar filem Hollywood.
Sho Kamuro, seorang penyelidik, berkata kepada AFP:"Apabila saya menggerakkan kepala saya, saya mendapat pandangan yang berbeza dari yang saya ada sebelum ini. Ia satu pengalaman yang aneh yang membuatkan anda tertanya-tanya jika anda telah benar-benar menjadi robot. "
Robot yang TELESAR V - Robot Antropomorfik tumpang TELexistence - dikendalikan oleh pengawal manusia, yang memakai peralatan khas termasuk penutup kepala, sarung tangan sebagai cara untuk mengarahkan tindakan mesin android.
Sementara itu, imej-imej sejajar visi "mata" robot dirakamkan dalam kamera dan muncul dalam bentuk tiga dimensi pada skrin video kecil di hadapan mata pengguna.
Peranti sedemikian  paling berguna dikerahkan dalam situasi di mana ia adalah terlalu berbahaya untuk menghantar manusia, menurut Profesor Susumu tachi, yang pakar dalam bidang kejuruteraan dan realiti maya di Sekolah Siswazah Universiti Keio Rekabentuk Media.

Satu senario itu adalah penggunaan robot di Daiichi Fukushima Loji Kuasa Nuklear, yang telah rosak teruk dalam gempa bumi dan tsunami tahun lepas.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...