Tuesday, March 20, 2012

MR. UNIVERSE BERUSIA 100 TAHUN


Kecil, tidak bergigi tetapi masih gagah, bekas Mr. Universe 1952 kini berumur  100tahun

Manohar Aich, Mr Universe 1952, rendah orang hanya 4kaki 11 inci, tidak bergigi dan dengan bangganya masih gagah. Hari Ahad lepas , beliau genap 100 tahun, Express India melaporkan.
Aich berkata kunci untuk panjang umurnya adalah dengan mengamalkan makanan yang sederhana, susu, buah-buahan dan sayur-sayuran, bersama-sama dengan nasi, kekacang dan ikan, Associated Press melaporkan. Beliau tidak mengambil  alkohol atau rokok. 
Katanya kepada Express India bahawa masa telah berubah sejak zaman kegemilangannya mengangkat berat.
"Anak-anak muda hari ini  hanya mahu mengambil jalan mudah saja," kata Aich. "Mereka tidak mempunyai masa dan tenaga untuk menjalani latihan di gimnasium seperti dulu. Mereka tidak menghargai badan mereka."
Aich telah bertanding untuk merebut gelaran Mr Universe pada tahun 1951 tetapi kalah. Pada masa itu, beliau terpaksa pergi ke bandar, mengumpul wang untuk bertanding lagi. Pada tahun berikutnya beliau menang.
Sebagai pengajar pendidikan fizikal di Tentera Udara India, Aich dijatuhi hukuman penjara kerana menampar seorang pegawai British kerana mengeluarkan kata-kata yang membuatnya tersinggung, Express India melaporkan.
"Penjara digunakan untuk mengamalkan latihan untuk diri sendiri, tanpa apa-apa kelengkapan, kadang-kadang selama 12 jam dalam sehari," katanya kepada AP.
Rakan sepenjara  mengelarnya "Pocket Hercules." Beliau terus mengangkat berat sehingga 2011, apabila dia mengalami strok, Express India melaporkan.
Beliau memberitahu AP bahawa kekesalan dalam hidup adalah bahawa dia tidak pernah bertemu dengan pemenang lain Mr Universe - Arnold Schwarzenegger, bintang filem dan kini Gabenor California .
"Saya suka aksi luar biasa beliau dalam filem," kata Aich.


Manohar Aich, Mr Universe 1952
Fakta atau Akta : Apa yang dipaparkan di sini bukan setakat cerita mengenai bekas Mr. Universe ini,  tetapi kesungguhan dan kegigihannya meneruskan minatnya sebagai seorang ahli bina badan seumur hidupnya juga mengamalkan cara hidup dan pemakanan yang sihat.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...